Πέμπτη 24 Μαΐου 2012

Τα αρχοντικά της Καστοριάς:Ένα παράδειγμα διδασκαλίας της Τοπικής Ιστορίας στο Νηπιαγωγείο


Η αναπτυξή του Project έγινε στο 7ο Νηπιαγωγείο Καστοριάς σε συνεργασία με τη φίλη και συνάδερφο Όλγα Αντωνίου και είναι κομμάτι της πτυχιακής εργασίας μου στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαιδευσης Δυτ. Μακεδονίας Επιβλέπων Καθηγητής ήταν ο κ. Ανδρ. Ανδρέου

Ιστορία Καστοριάς- Αρχοντικά

Ένα παράδειγμα project: Τα Αρχοντικά του 17ου αιώνα της Καστοριάς.

το εισαγωγικό μέρος της πτυχιακής μου σχετικά με την τοπική ιστορία και την Καστοριά

Καστοριά-Ιστορία-Πολιτισμός

Χτισμένη το 1082 επί Βυζαντινού Αυτοκράτορα Αλεξίου Α΄ Κομνηνού. Το καθολικό της μονής ανήκει στην κατηγορία των μονόχωρων, ξυλόσκεπων βασιλικών. Στα ανατολικά του ναού η αψίδα είναι ημικυκλική, ενώ στα δυτικά σχηματίζεται ένας ευρύχωρος νάρθηκας. Οι τοιχογραφίες που διακρίνονται στον ανατολικό τοίχο του καθολικού της μονής τοποθετούνται στο πρώτο μισό του 12ου αιώνα και η παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας στον ανατολικό και νότιο τοίχο του νάρθηκα, στο τέλος του. Οι εξωτερικές τοιχογραφίες, που απεικονίζουν Αυτοκράτορες και τους Αγίους Δημήτριο και Γεώργιο, τοποθετούνται γύρω στο 1260. Κατά τη διάρκεια των αιώνων έχουν γίνει διάφορες επισκευές στο κτίσμα με αποτέλεσμα να καταστραφεί μεγάλο μέρος της αγιογράφησης.

 http://www.kastoria.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=385&Itemid=361&limit=1&limitstart=2

Παρασκευή 4 Μαΐου 2012

Σάββατο 7 Απριλίου 2012

ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ με κατασκευές

ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ 
σε όλους με υγεια και αγάπη!!!
Εμείς στο νηπιαγωγείο μας ξεκινήσαμε να γιορτάζουμε με κατασκευές....
Σελιδοδείκτες για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Λαμπάδες απ΄τα χεράκια μας, στολισμένες με αγάπη και μεράκι....



Αβγουλάκ ια  στη σειρά τα κρεμάμε με χαρά!


Και τα καλαθάκια γεμάτα αβγουλάκια
 

Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Ανακοίνωση ΔΟΕ για Αξιολόγηση

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ  ΔΟΕ
για την αξιολόγηση







Συνάδελφοι,
            Στις δύσκολες στιγμές που περνάει ο κόσμος της εργασίας βιώνοντας με τον πιο άγριο τρόπο τις συνέπειες της καπιταλιστικής κρίσης  μέσω των αλλεπάλληλων  μνημονιακών μέτρων που έχουν μετατρέψει τις ζωές μας σε κόλαση, η κυβέρνηση πιστεύει ότι είναι η κατάλληλη εποχή για την εφαρμογή αντιδραστικών μέτρων και ρυθμίσεων που επί χρόνια σχεδίαζε χωρίς να τολμάει την υλοποίησή τους.
Την ώρα που η εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί στην πατρίδα μας βρίσκονται στο επίκεντρο της πιο βάρβαρης επίθεσης των τελευταίων 50 χρόνων, την ώρα που οι μισθοί μας έχουν μετατραπεί σε φιλοδώρημα και οι νέοι συνάδελφοι έχουν παραδοθεί στην απόλυτη ένδεια των 639 ευρώ το μήνα, τώρα που η παιδεία υποχρηματοδοτείται,  που τα σχολεία δεν έχουν βιβλία, που οι σχολικές επιτροπές δεν καλύπτουν ούτε καν τις στοιχειώδεις ανάγκες για θέρμανση και κιμωλίες, η Υπουργός Παιδείας φέρνει στο προσκήνιο το μπαμπούλα της αξιολόγησης, συνδέοντάς την επίδοση των μαθητών  με τις πενιχρές αποδοχές των εκπαιδευτικών αλλά και με τον εφιάλτη της απόλυσης.
            Το νέο μισθολόγιο – φτωχολόγιο (Ν. 4024/2011) της εξαθλίωσης συνδέει τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη με την αξιολόγηση. Θέτει φραγμούς με μια σειρά από αυθαίρετες ποσοστώσεις, ανοίγοντας – μέσω της αξιολόγησης – και τον καιάδα των απολύσεων.
Είναι εμφανής ο στόχος να απαλλαγεί το κράτος από τις διαχρονικές του ευθύνες και να υποδειχθεί ως μοναδικός υπαίτιος των προβλημάτων της εκπαίδευσης ο εκπαιδευτικός, ο οποίος θα πρέπει να είναι και ευχαριστημένος με τα ψίχουλα που του παρέχουν ως ανταμοιβή για την προσφορά του.
            Στο νέο σχολείο που προετοιμάζεται ο εκπαιδευτικός εκτός από ενδεής θα πρέπει να είναι πειθήνιος και υποταγμένος. Απόλυτα χειραγωγημένος από την κεντρική εξουσία και απόλυτα μόνος από υπεράσπιση. Όλο αυτό το αυταρχικό, αντιεκπαιδευτικό πλέγμα, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από κανένα. Υπάρχει μια ξεκάθαρη απάντηση όλων: Φτάνει πια, ως εδώ.
            Οι εκπαιδευτικοί δεν αποδέχονται τον εργασιακό μεσαίωνα που τους επιβάλλουν. Με αυτό το περιβάλλον και αυτά τα δεδομένα αρνούνται να παραδοθούν ως εξιλαστήρια θύματα της κακοδαιμονίας της ελληνικής εκπαίδευσης.
Ο Κλάδος των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με αποφάσεις των Γενικών του Συνελεύσεων έχει ταχθεί καθαρά υπέρ της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού και της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Μιας αξιολόγησης που καμιά σχέση δεν έχει με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης.
            Η αξιολόγηση που προτείνουμε πρέπει να λειτουργεί ως ανατροφοδοτικός μηχανισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Να αξιολογεί το σύνολο των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία (υποδομές, αναλυτικά προγράμματα, βιβλία, επιμόρφωση, συνθήκες άσκησης εκπαιδευτικού έργου), να κινείται στους άξονες προγραμματισμός, στοχοθεσία, παρακολούθηση και αξιολόγηση από συλλογικά όργανα (Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεργασία με το Σχολικό Σύμβουλο), να έχει στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού  έργου και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να ταυτίζεται με τη διαδικασία βαθμολογικής κατάταξης  και μισθολογικής εξέλιξης. Η διαδικασία της αξιολόγησης οφείλει να απαντά στα εξής ερωτήματα : 
1. Τι προγραμματίζεται.
 2. Πώς εφαρμόζεται, αυτό που προγραμματίζεται, στην πράξη. 
3. Τι αξιολογείται. 
4. Πώς αποτιμάται το τελικό αποτέλεσμα. 
5. Ποιες πρωτοβουλίες πρέπει να αναληφθούν για τη βελτίωση τις προσπάθειας. 
 Για μας η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου αφορά εκείνη τη διαδικασία που θα συνδέει το προϊόν της αξιολόγησης, είτε της σχολικής μονάδας, είτε της ευρείας περιφέρειας με μέτρα διορθωτικά τόσο σε οικονομική κατεύθυνση όσο και σε διδακτική και παιδαγωγική. Η διαρκής επιμόρφωση, η πλήρης υλικοτεχνική υποδομή, ο συμβουλευτικός ρόλος των στελεχών της εκπαίδευσης και μόνο, είναι κάποιες από τις δικλείδες που ασκούν προωθητικό ρόλο στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.
Ο εκπαιδευτικός και το έργο του  δεν κρίνονται  από μονοπρόσωπα αλλά από συλλογικά όργανα,  το δε αποτέλεσμα της κρίσης σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι προϊόν αποκλειστικά αξιολογικής έκθεσης και δε είναι δυνατό να  χρησιμοποιείται ως πειθαρχικό μέτρο και να συνδέεται με την υπηρεσιακή, μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη του εκπαιδευτικού. Τόσο στον προγραμματισμό, στο σχεδιασμό και στην αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου βασική και καθοριστική είναι η συμμετοχή του Συλλόγου Διδασκόντων σε συνεργασία με το σχολικό Σύμβουλο.
            Εκείνο που πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους και ιδιαίτερα από τα εμπλεκόμενα μέρη είναι, ότι για να εφαρμοστεί και ιδιαίτερα να πετύχει ένα  σύστημα αξιολόγησης, πρέπει να συζητηθεί και να τύχει της αποδοχής τόσο από την πλευρά των αξιολογητών, όσο και των αξιολογούμενων. Από το  προϊόν της αξιολογικής διαδικασίας πρέπει να προκύπτει όφελος, ποιότητα και αναβάθμιση της ίδιας της εκπαίδευσης.
            Υπάρχει κατηγορηματική διαφωνία με τα νομοθετήματα των τελευταίων χρόνων (Ν. 3848/10, Ν. 4024/11) γιατί είναι φανερό ότι στόχος τους δεν είναι η αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου αλλά η χειραγώγηση των εκπαιδευτικών η κατηγοριοποίηση των σχολείων και σε τελική ανάλυση η δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα μετατρέπουν τον εκπαιδευτικό σε ένα φοβισμένο και άβουλο όργανο που άκριτα και κάτω από τον φόβο τιμωρητικών διατάξεων θα εφαρμόζει όσα του επιβάλλονται.
            Οι πρόσφατες δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας και οι προθέσεις της κυβέρνησης – μέσω του προγραμματισμού της Διεύθυνσης Σπουδών, φανερώνουν ότι  επιθυμούν,  η αξιολόγηση στην εκπαίδευση να αφορά μόνο τον εκπαιδευτικό και να έχει αυστηρά ελεγκτικό διοικητικό χαρακτήρα  απαλλάσσοντας την Πολιτεία από τις τεράστιες ευθύνες της. Ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζεται ως αυτός που ανά πάσα στιγμή χρειάζεται πολλαπλούς αξιολογητές, σχολικό σύμβουλο και διευθυντή με τη δαμόκλειο σπάθη πάνω από το κεφάλι του για να αποδώσει.
               Η πραγματικότητα όμως αποδεικνύει ότι η Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας λειτουργεί κυρίως χάρη στην ευσυνειδησία και το φιλότιμο του Έλληνα εκπαιδευτικού. Τα σχολεία λειτουργούν, σήμερα, με σοβαρές ελλείψεις στα βιβλία, χωρίς χρήματα, χωρίς πετρέλαιο, με εκπαιδευτικούς που είναι οικονομικά εξαθλιωμένοι και που η Κυβέρνηση θέλει να είναι υποταγμένοι και να μην προβάλουν  αντιστάσεις.
            Ο κλάδος των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από τη δεκαετία του ΄80 έχει δώσει μεγάλες και νικηφόρες μάχες για την κατάργηση του επιθεωρητή και του επιθεωρητισμού και τις δεκαετίες του ΄90 και του ΄00 έχει συγκρουσθεί με επιτυχία με τις προσπάθειες επιβολής εξωτερικών αξιολογητών στην εκπαίδευση και έχει αποτρέψει την επιβολή της αξιολόγησης που ήταν έξω από τις θέσεις του. Το ίδιο θα κάνει και σήμερα με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα .
Το Δ.Σ. της ΔΟΕ είναι  κατηγορηματικά αντίθετο σε αυτή την  μορφή  αξιολόγησης – χειραγώγησης που προσπαθεί να επιβάλλει η Κυβέρνηση και καλεί το Υπουργείο Παιδείας να μη προχωρήσει στην υλοποίησή της, σε διαφορετική περίπτωση η αντίδραση του οργανωμένου  κλάδου θα είναι τέτοια που θα ανατρέψει για άλλη μια φορά τα σχέδιά τους.

ΟΧΙ στην αξιολόγηση- χειραγώγηση των εκπαιδευτικών.
ΟΧΙ στην  κατηγοριοποίηση  μαθητών και σχολείων.
Ακώλυτη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη.
Κατάργηση  του νομικού πλαισίου για την αξιολόγηση Ν. 3848/10 και 4024/11.
Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στα σχολεία.



Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2012

Επιμόρφωση ΤΠΕ Σενάριο Διδασκαλίας- Ηλεκτρισμός


Πλαίσιο κειμένου:
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ







Σενάριο διδασκαλίας




Της νηπιαγωγού: Μαλέα Βασιλικής










ΚΑΣΤΟΡΙΑ 23/1/2012






Θεματική ενότητα:
Παιδί και περιβάλλον

Τίτλος  : ηλεκτρισμός

Διδακτικά αντικείμενα σεναρίου
Αφορά στη γνωριμία των νηπίων με την ηλεκτρική ενέργεια, τους κινδύνους που επιφυλάσσει η χρήση του, την ανάγκη οικονομίας και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος καθώς και μια γνωριμία με εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Με βάση τα παραπάνω θα αναπτυχθούν δραστηριότητες που θα στοχεύουν στην ανίχνευση νοητικών παραστάσεων και εναλλακτικών ιδεών για τον ηλεκτρισμό, δραστηριότητες διδασκαλίας γνωστικού αντικειμένου, δραστηριότητα εμπέδωσης, αξιολόγησης και μεταγνωστική δραστηριότητα.

Προηγούμενες γνώσεις
Ø      Τα παιδιά θα πρέπει:
*      να είναι εξοικειωμένα με τη χρήση Η/Υ
*      να δουλεύουν σε ομάδες και να συνεργάζονται μεταξύ τους

Ø      Το εκπαιδευτικό σενάριο απευθύνεται σε παιδία νηπιαγωγείου και πρώτης σχολικής ηλικίας.(4-8)
Ø      Το συγκεκριμένο σενάριο συμβαδίζει με το Α.Π.Σ. και το Δ.Ε.Π.Π.Σ.(2003) για το νηπιαγωγείο, καθώς οι δραστηριότητες είναι οργανωμένες διαθεματικά και συνδυάζουν το παιχνίδι με τη μάθηση.
Ø      Τα παιδιά εργάζονται ομαδικά και συνεργάζονται στην επίλυση προβλημάτων
Ø      Τα λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να πειραματιστούν και να επιλύσουν πιθανά προβλήματα.


Εμπλεκόμενοι τομείς Δ.Ε.Π.Π.Σ

Γλώσσα: καλλιέργεια προφορικού λόγου, γραφή κανόνων ασφαλείας
Μαθηματικά : ταξινομήσεις, απαρίθμηση
Μελέτη περιβάλλοντος: ανθρωπογενές περιβάλλον-παραγωγή ενέργειας, εργοστάσια, ηλεκτρικές συσκευές
Φυσικό περιβάλλον: καύσιμα, μορφές ενέργειας
Μυθολογία: Αίολος, Ήλιος
Ιστορία: αρχαία Ελλάδα-φιλόσοφοι-Θαλής ο Μιλήσιος
Δημιουργία και έκφραση: δραματοποίηση καταστάσεων που έχουν σχέση με ηλεκτρισμό( γινόμαστε άτομα, κίνδυνοι μέσα στο σπίτι…)
Ζωγραφίζουμε τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας.
Κατασκευή αφίσας για προστασία από ηλεκτρικό ρεύμα


Αναπαραστάσεις που διαθέτουν οι μαθητές

Οι μαθητές, από τις εμπειρίες τους, δημιουργούν τις δικές τους «ιδέες» (αντιλήψεις, conceptions) για το φυσικό κόσμο που δεν είναι απλές παρανοήσεις (misconceptions) που οφείλονται στην κακή πληροφόρηση, αλλά δημιουργούνται από δικά τους ερμηνευτικά σχήματα(νοητικές αναπαραστάσεις) για ο,τι συμβαίνει γύρω τους.
        Οι «ιδέες» των παιδιών είναι κυρίως βιωματικές και αναπτύσσονται στην προσπάθειά τους να δώσουν νόημα στον κόσμο μέσα στον οποίο ζουν, δηλαδή εξαρτώνται από τις εμπειρίες τους, τις τρέχουσες γνώσεις και τη γλώσσα που χρησιμοποιούν.
        Τα παιδιά έχουν κάποιες ιδέες για τον ηλεκτρισμό (Driver R., Guesne E., Tiberghien A., Οι ιδέες των παιδιών στις φυσικές επιστήμες, Αθήνα: εκδ. Έκτυπον Ε.Π.Ε., 1993)
(ο ηλεκτρισμός είναι νερό που τρέχει στα καλώδια, έρχεται από το διάστημα, από τους κεραυνούς…)

Σκοπός
Σκοπός του σεναρίου είναι να μάθουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν ορισµένες πηγές ενέργειας να αντιληφθούν τη χρησιμότητα της ηλεκτρικής ενέργειας στην καθημερινή ζωή και να δείχνουν ενδιαφέρον για τους τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας




Διδακτικοί  στόχοι
Τα παιδια:
*                       να ανακαλύψουν πού υπάρχει ενέργεια και πως τη βρίσκουμε.
*                       να διαπιστώσουν τη σημασία του ηλεκτρισμού στο σύγχρονο τρόπο ζωής
*                       να βρουν ποιες συσκευές στο σπίτι λειτουργούν με ρεύμα,
*                       να τις ταξινομήσουμε ανάλογα με το είδος ηλεκτρικής πηγής που χρησιμοποιούν
*                       να επισημάνουν κινδύνους από το ηλεκτρικό ρεύμα
*                       να καταγράψουν τι πρέπει να αποφεύγουμε για να προστατέψουμε τη ζωή μας από το ηλεκτρικό ρεύμα  καθώς και βασικούς κανόνες ασφάλειας και να τροποποιήσουν τη συμπεριφορά τους.
*                       να ανακαλύψουν ποτέ γίνεται σπάταλη ενέργειας και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για οικονομία και προστασία του περιβάλλοντος
*                       να δημιουργήσουν μια αφίσα σχετικά με την ασφαλή χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος.
*                       να αρχίσουν να κατανοούν τη σηµασία της παρατήρησης, των «πειραµάτων» και της περιγραφής για τη µελέτη υλικών και φαινοµένων (ηλεκτρισμού)
*                       να εξοικειωθούν µε  απλές βασικές  λειτουργίες του υπολογιστή και να έλθουν σε µια πρώτη επαφή µε διάφορες χρήσεις του, ως εποπτικού µέσου διδασκαλίας καθώς και ως εργαλείου ανακάλυψης, δηµιουργίας και έκφρασης στο πλαίσιο των καθηµερινών τους δραστηριοτήτων.





Διδακτικό υλικό
*                    Χαρτιά Α4, μαρκαδόροι,
*                    υπολογιστής και
*                   
*     Youtube
*     Google
*     Tuxpaint

 
διδακτικά λογισμικά.





Εκτιμώμενη διάρκεια

Η θέση του σεναρίου στο ημερήσιο πρόγραμμα μπορεί να οριστεί από τις 9:30-10:30 και 11:30-12, όπως προβλέπεται για την ανάπτυξη διαθεματικών δραστηριοτήτων. Το σενάριο προβλέπει 20λεπτες δραστηριότητες με ευελιξία αυξομείωσης ανάλογα με το ενδιαφέρον των παιδιών.
        Η διάρκεια του θα είναι μία με δύο εβδομάδες.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


1η Δραστηριότητα ψυχολογικής προετοιμασίας

Για να ξεκινήσει το σενάριο απαραίτητη θεωρείται η προετοιμασία των παιδιών με τη δημιουργία ενός επικοινωνιακού πλαισίου.
Παρακολουθούμε στον Η/Υ την ιστορία του Θαλή στις σελίδες
Πλαίσιο κειμένου:http://www.eon-uk.com/EnergyExperience/127.htm , http://www.eon-uk.com/EnergyExperience/141.htm . Είναι μια ιστορία για το Θαλή και το σκύλο του που δεν μπορούν να κινηθούν το πρωί γιατί κάτι τους λείπει. Τα παιδιά πρέπει να βρουν γιατί νιώθουν έτσι και τι χρειάζονται αυτοί, αλλά  και τα φυτά του κήπου, οι συσκευές, το αυτοκίνητο, το αεροπλάνο, το εργοστάσιο. Ταυτόχρονα τα παιδία μαθαίνουν  γιατί χρειαζόμαστε ενέργεια και από πού την παίρνουμε. Το ίδιο βράδυ  ο Θαλής κοιμάται και βλέπει ένα όνειρο πως όλη η ενέργεια εξαφανίστηκε. Τα παιδία κάνουν υποθέσεις και απαντούν σε ερωτήσεις για το τι θα συμβεί σ΄αυτή την περίπτωση. Στο τέλος ξυπνά και λέει πως ανακάλυψε πόση ενέργεια χρειαζόμαστε κάθε μέρα.
Με το σύνθημα όλοι χρειαζόμαστε ενέργεια κλείνει η δραστηριότητα αυτή.

2η Δραστηριότητα

Ανίχνευση γνωστικού αντικειμένου

Σκοπός είναι να ανιχνεύσουμε τις αναπαραστάσεις και τις πιότερες γνώσεις των παιδιών για το ηλεκτρικό ρεύμα.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν κάποια στον υπολογιστή και άλλα σε χαρτί τι γνωρίζουν για το ηλεκτρικό ρεύμα.
Πλαίσιο κειμένου:Αναφερόμαστε στην αρχαία Ελλάδα και στο Θαλή το Μιλήσιο που  παρατήρησε ότι ένα κομμάτι ήλεκτρου (κεχριμπάρι) που τρίβεται σε ξηρό ύφασμα έλκει μικρά κομμάτια άχυρου. Εξ ου και η ονομασία "ηλεκτρισμός", δηλαδή το φαινόμενο που παρατηρείται στο ήλεκτρο.





3η Δραστηριότητα

Το σπίτι της ενέργειας
Τα παιδιά ανακαλύπτουν ποιες συσκευές χρησιμοποιούν ενέργεια και τι είδους ενέργεια, σε κάθε δωμάτιο του σπιτιού μέσα από το παιχνίδι στη σελίδα 


4η Δραστηριότητα

Βλέπουμε ένα βίντεο για το πώς παραγεται η ηλεκτρική ενέργεια




5η Δραστηριότητα

Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι αυτό ανακαλύπτουν ποια υλικά επιτρέπουν το ρεύμα να περάσει και ποια όχι http://www.sciencekids.co.nz/gamesactivities/circuitsconductors.html




6η Δραστηριότητα
Εξοικονομώντας ενέργεια
Τα παιδία μαθαίνουν τι πρέπει να κάνουν για να μην σπαταλούμε ενέργεια
Δημιουργούμε ένα κατάλογο με τους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας με βάση http://www.alliantenergykids.com/EnergyandTheEnvironment/SavingEnergy/022391




7η Δραστηριότητα
Μείνε ασφαλής στην κουζίνα
Τα παιδία πρέπει να ανακαλύψουν 11 επικίνδυνα σημεία στην κουζίνα και να πουν τους κανόνες ασφαλείας 
Αφού τελειώσουμε με το παιχνίδι συζητάμε και φτιάχνουμε μια ενημερωτική αφίσα για τους κανόνες ασφαλούς χρήσης του ηλεκτρικού ρεύματος




8η Δραστηριότητα

Από πού προέρχεται η ενέργεια
Μέσα από παιχνίδι και περιήγηση τα παιδία μαθαίνουν από πού προέρχεται η ενέργεια, τις πηγές ενέργειας και  πως αυτή φτάνει στο σπίτι μας.


Επίσης μετά το περάς της δραστηριότητας βλέπουμε εικόνες από εργοστάσια παραγωγής ρεύματος που βρίσκουμε στο  και αναφερόμαστε στα καυσαέρια και στη μόλυνση του περιβάλλοντος.
Το ερώτημα που δημιουργείται είναι τι πρέπει να κάνουμε για την προστασία του πλανήτη και της υγείας μας.

Υπάρχει άλλος τρόπος να παράγουμε ρεύμα;
.


9η Δραστηριότητα
Ηλιακή ενέργεια
Βλέπουμε στον υπολογιστή στο YouTube ένα επεισόδιο της παιδικής σειράς Μαστοράκος με θέμα την ηλιακή ενέργεια. Στο επεισόδιο αυτό ο Μαστοράκος θέλει να κρεμάσει μια πινακίδα που λειτουργεί με ρεύμα, μα εκεί ψηλά δε υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα…


10η Δραστηριότητα αξιολόγησης
Τα παιδιά κατά ζευγάρια ζωγραφίζουν στο tuxpaint τι έμαθαν για το ηλεκτρικό ρεύμα και μετά το παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης.


11η Μεταγνωστική δραστηριότητα

Θα γίνει μια συζήτηση με τα παιδιά για το τι γνώριζαν και τι έμαθαν, τι τους άρεσε περισσότερο, πού δυσκολεύτηκαν.

Προεκτάσεις

*         Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στα ορυκτά καύσιμα και στην προϊστορική εποχή
*         Να κατασκευάσουμε με άχρηστα υλικά ηλεκτρικές συσκευές
*         Να αναφερθούμε στους μαγνήτες
*         Να καλέσουμε στην τάξη κάποιους ειδικούς που θα μας δείξουν πως λειτουργούν οι πράσινες πηγές ενέργειας

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.        Driver R., Guesne E., Tiberghien A., Οι ιδέες των παιδιών στις φυσικές επιστήμες, Αθήνα: εκδ. Έκτυπον Ε.Π.Ε., 1993.
2.        Lewis, John L., Ed.,Teaching School Physics. A UNESCO Source Book. Penguin Books Inc, 1972.
3.        Θάνου-Κουζιώκα Α.,Πειράματα στο νηπιαγωγείο.Θεωρητικό υπόβαθρο και δραστηριότητες,Αθήνα: Καστανιώτη,2001.